Pentru confortul dumneavoastra

Pentru confortul dumneavoastra

“Nu oferiti bani sau foloase materiale cersetorilor din metrou. Aveti dreptul la o calatorie civilizata, iar incurajarea acestora conduce la disconfortul dumneavoastra in timpul calatoriei”.

“Nu trece nepasator pe langa oamenii saraci, nu ii ocoli si sa nu-ti fie rusine sa-i ajuti. Lui Hristos nu Ii este rusine sa primeasca milostenia ta, pe care o faci prin oamenii saraci, iar tie iti este rusine sa-ti intinzi mana si sa dai cativa banuti. Nu este aceasta o rusine si mai mare? Daca si pentru un pahar de apa rece pe care il dai, Dumnezeu te va rasplati (Mat. 10, 42), gandeste-te ce rasplata vei primi daca vei fi generos cu saracii”.

Contrastul intre cele doua mesaje este, cred, izbitor. Primul se poate auzi in statiile metroului bucurestean. Al doilea apartine Sfantului Ioan Gura de Aur. Nu sunt multe de comentat despre aceasta discrepanta. Poate numai faptul ca, in vreme ce Sfantul Ioan lupta pentru mantuirea auditorilor sai, compania de metrou (si nu numai ea) lupta impotriva acestora, incurajandu-le zgarcenia si mandria, in numele “confortului”.

Justificarile pe care le auzim (si le folosim, de ce sa nu recunoastem) foarte des sunt doua: cea mai celebra este “domne”, astia castiga mai mult decat tine, sunt organizati in retele de cersetorie si e doar o afacere, sau hotie, careia tu ii cazi in plasa”; a doua, la fel de uzitata, suna asa: “eu nu incurajez nemunca. Sa mearga sa munceasca daca vor sa castige”.

Desigur, ambele justificari ar putea fi perfect valabile. Spun “ar putea fi”, pentru ca exista o mica, o nebagata in seama, problema. “Problema” acestor constructii logice este aceeasi, si pe vremea Sfantului Ioan si in vremea noastra: Mantuitorul Iisus Hristos. Merita sa observam, citind Evangheliile, ca Mantuitorul nu face niciodata cazuistica, nu intra in “jocul justificarilor”, ci spune simplu, concis si fara echivoc: “Celui care cere de la tine, da-i; si de la cel ce voieste sa se imprumute de la tine, nu intoarce fata ta” (Mt. 5, 42). Hristos nu ne incarca cu “probleme de constiinta” inutile, astfel incat sa ne chinuim mintea cu judecati care nu sunt ale noastre: cine merita, cine e hot, cine e adevarat cersetor si cine e fals. Daca ar fi facut acestea, ne-ar fi aruncat intr-o lupta fara sfarsit cu himerele adevarului lumesc. Hristos ne sfatuieste, parinteste, sa dam fara sa facem tot felul de supozitii si scenarii. Nu e sanatos pentru nimeni, nici pentru noi (care anevoie putem scapa de a cadea in judecarea aproapelui), nici pentru sarmani. “Celui care cere de la tine, da-i”.

“Da, bine, dar sunt banii mei munciti cu greu. Mie nu mi-a dat nimeni nimic, tot ce am dobandit am dobandit prin munca”, auzim la fel de des. Dar ar fi bine sa auzim si ce zice, iarasi, Sfantul Ioan Gura de Aur: “Banii nu ii castigi ca sa-i cheltuiesti pe placeri, ci ca sa-i ajuti pe ceilalti. Sau poate crezi ca ceea ce ai este al tau? Nu. Chiar daca ai castigat totul prin munca cinstita sau chiar daca ai primit banii mostenire de la tatal tau, averea ta este a lui Dumnezeu, Care ti-a incredintat-o ca sa o folosesti potrivit legilor sfinte. Adica sa tii pentru tine doar ce ai nevoie si restul sa dai saracilor”.

Pe de alta parte, cat de fatarnici suntem noi care ii acuzam pe altii ca sunt “cersetori falsi”, sau “lenesi”, iar noi suferim din plin si mai abitir de aceleasi patimi? Daca ei sunt falsi, eu sunt si mai fals. De cate ori nu ne rugam lui Hristos sa ne miluiasca (si ne miluieste) desi suntem cu totul falsi, ca nu facem ce am promis si nu suntem cine ne consideram? De cate ori nu suntem noi insine dominati de lene, atat material cat si spiritual? Noi care ii acuzam pe altii ca sunt lenesi si ca de ce nu se duc la o munca fizica, cat de dispusi suntem noi sa facem acea munca? Si le cerem altora sa duca poveri pe care noi insine nu suntem dispusi sa le purtam.

Daca oamenii ar privi aceasta problema, a cersetoriei, cu ochii Sfantului Ioan Gura de Aur, ar intelege ca, de fapt, toate aceste discutii sunt la fel de inutile ca praful asternut peste cele peste un milion de masini din Bucuresti. Sunt inutile, pentru ca nu zidesc si nu folosesc nimanui. Daca as avea dragostea pe care mi-o doreste Sfantul Ioan, m-as apleca asupra saracilor cu dragostea reala a lui Hristos, nu cu fatarnicia care ma caracterizeaza, si odata cu milostenia materiala s-ar transmite si o parte din dragostea aceasta, iar milostenia s-ar transforma, asa cum se si cuvine, in mijloc de mantuire, atat pentru mine cat si pentru saraci.

Si nu merita sa lupti pentru asta, nu merita sa doresti ca toti oamenii sa simta dragoste pentru ceilalti, chiar si pentru cei ce vor sa-i fure? Nu merita ca societatea sa promovezeasta, iar nu “confortul”, zgarcenia si orgoliul?

Este potrivit sa inchei tot cu cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur, poate cel mai iubitor de saraci crestin pe care l-a cunoscut Biserica, pana acum:

“Stiu ca ai mai auzit de multe ori aceste cuvinte si alte asemenea. Dar de cate ori le-ai pus in lucrare? De cate ori ai facut binele? Intre atatea vanzari, cumparari si schimburi pe care le-ai facut, de cate ori ti-ai cumparat mantuirea prin milostenie? Nu este o nebunie ca atunci cand cumperi un ogor, sa il vrei pe cel mai roditor, iar atunci cand trebuie sa cumperi cerul, adica sa dobandesti un ogor al tau in tara vesnica a lui Dumnezeu, tu sa alegi pamantul, care intr-o zi nu va mai exista? Spune-mi, daca ai sti ca orasul nostru peste un an va fi distrus, dar nu si alt oras, unde ti-ai zidi casa: in acest oras sau in altul? In altul, fara indoiala. Ei, atunci nu zidi in aceasta lume palate, care peste o vreme vor cadea si se vor face una cu pamantul. Dar ce tot spun? Inainte ca acestea sa fie distruse, tu insuti vei muri si vei merge la iad. De aceea, zideste palate in ceruri, unde nu ai nevoie de zidari si de muncitori. Acolo, palatele sunt ridicate de saracii pe care ii ajuti pe pamant”.

Despre autor

SURSA

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s